Καλέστε μας : +30 23310 27102

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Μείνετε ενημερωμένοι για θέματα ασφαλείας, νόμους και διατάξεις, προσφορές και για τα νέα μας προϊόντα!

Πειθαρχία __ ΤΣΙΦΛΙΔΗΣ Σ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ __ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

Πειθαρχία __ ΤΣΙΦΛΙΔΗΣ Σ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ __ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ  ΕΝΗΛΙΚΩΝ

Πειθαρχία :

Πειθαρχία συνήθως ονομάζουμε την  υποταγή  κυρίως στους  ανωτέρους μας , με σκοπό την υπακοή σε ορισμένες αρχές , όπως και ορισμένους κανόνες του συγκεκριμένου ατόμου , ή του συγκεκριμένου χώρου . Επίσης  Πειθαρχία ονομάζεται μία συγκεκριμένη κατάσταση στην οποία ένα άτομο ή μία ομάδα ανθρώπων συμβαδίζουν σε έναν συγκεκριμένο κώδικα δεοντολογίας ή τάξης πραγμάτων . Η Πειθαρχία εφαρμόζεται συνήθως για τη ρύθμιση  του σεβασμού , της μάθησης και  της συμπεριφοράς των ανθρώπων. Η πειθαρχία μπορεί ακόμη να είναι μια σειρά από προσδοκίες ανθρώπων που απαιτούνται από  ένα μαθησιακό κλάδο σε μία οποιαδήποτε τάξη , με σκοπό την συγκέντρωση  και τον σεβασμό προς την γνώση .

Υπάρχουν διάφορα είδη Πειθαρχίας :

1.) Εσωτερική πειθαρχία , όπου ενσυνείδητα υπακούμε σε αρχές και κανόνες με τη θέληση μας όμως , όχι επιβαλλόμενα  .

2.) Εξωτερική πειθαρχία , όπου η υπακοή που επιβάλλεται μέσα από τον εκφοβισμό , λόγω φόβου  , χωρίς την θέληση μας .


Τώρα αν εμείς θέλουμε να χρησιμοποιούμε τον όρο πειθαρχία , πρέπει να  έχουμε  μονάχα στο μυαλό μας την εσωτερική πειθαρχία .
 

Σχετικές έννοιες

Μερικές από της έννοιες οι οποίες  σχετίζονται με την πειθαρχία είναι : η φυσική συνέπεια , η λογική συνέπεια  και η τιμωρία .

1.) Φυσική συνέπεια. Είναι το φυσικό επακόλουθο μιας ενέργειας που κάνω  εγώ  προσωπικά  με  την  θέλησή  μου : Π.Χ.: Δε θα πάρω το καθημερινό κολατσιό της  δουλειάς σήμερα  μαζί μου  , επομένως αμέσως αντιλαμβάνεται κάποιος ότι εγώ με το επακόλουθο της  ενέργειας που κάνω  , θα πεινάσω .

2.) Λογική συνέπεια. Είναι το επακόλουθο που προγραμματίζει ο γονιός ως συνέπεια σε κάποιο  όριο  ,  ή  κάποιο κανόνα που μου επέβαλε  , ο οποίος από εμένα  δεν τηρείται : Π.Χ. Δεν  έκανα τα μαθήματά μου σήμερα , αυτομάτως, αυτό που  είχε συμφωνηθεί  με  τους γονείς  μου  δεν  ισχύει ,  δηλαδή  να  δω  τηλεόραση  ,  άρα   γι’ αυτό τον  συγκεκριμένο λόγο δε θα δω καθόλου τηλεόραση την επόμενη μέρα γιατί  εγώ δεν  τήρησα  την  συμφωνία με τους γονείς μου  .

3.) Τιμωρία. Είναι η επιβολή της δύναμης μίας  εξουσίας και επιβάλλεται χωρίς στον άλλον  για  υπαρκτούς , ή ακόμη και ανύπαρκτους  λόγους . Πολλές φορές εμπεριέχει  βία : όπως  (σωματική ή λεκτική ).

 

Συνέπεια ως πειθαρχεία:

Ορίζεται ως  (φυσική  ή  λογική συνέπεια της πειθαρχίας )

  • Η συνέπεια  ως πειθαρχεία πάνω απ’ όλα , εμπεριέχει σεβασμό και αναγνωρίζει τα δικαιώματα του παιδιού .
  • Το παιδί υπακούει σέβεται και πειθαρχεί σε κανόνες και αρχές , ενώ ταυτόχρονα σέβεται και τους γονείς του . Είναι η περίπτωση που λέμε ότι ο σεβασμός δεν επιβάλλεται , αλλά  εμπνέεται - κερδίζεται  .
  • Η συνέπεια ως πειθαρχεία δίνει στο παιδί την ευκαιρία να επιλέξει τι θέλει : Αν δηλαδή δε διαβάσει , τότε ένα είναι σίγουρο , ότι θα έχει λιγότερο χρόνο για παιχνίδι .  Οπότε πρέπει να  διάλεξε .
  • Η συνέπεια ως πειθαρχεία δεν κατηγορεί το παιδί , καθώς είναι απρόσωπη . Σημασία έχει η πράξη : Π.Χ. : Η επίθεση σε συμμαθητή είναι κάτι που μπορεί να προκαλέσει πιθανά προβλήματα . Είσαι απαράδεκτος που έκανες κάτι τέτοιο , ενώ μπορούσες να πράξεις κάτι εντελώς διαφορετικό   .
  • Η συνέπεια ως πειθαρχεία , συνήθως στηρίζεται στην καλή θέληση και των δύο πλευρων .
  • Η συνέπεια , για να γίνει κατανοητή από το παιδί , πρέπει να είναι άμεση . Αν δοθεί μετά από ώρες ή μέρες , έχει χαθεί ο λόγος για τον οποίο επιβλήθηκε και γιαυτό το λόγο δεν πειθαρχεί πλέον .

Η τιμωρία :

  • Η τιμωρία ως πειθαρχεία , σε αντίθεση από τη συνέπεια , είναι επιβολή εξουσίας .
  • Τα παιδιά που τα βάζουνε  τιμωρίες ως πειθαρχεία  σπάνια σέβονται τους γονείς τους και όσο μεγαλώνουν μπαίνουν στη διαδικασία λεκτικής  ή  κάποιες φορές και σωματικής έριδας .
  • Η τιμωρία ως πειθαρχεία αφορά κάτι που έγινε στο παρελθόν . Π.Χ. : Μείνε στο δωμάτιο , αφού προχθές είχες πάει αδιάβαστος στα αγγλικά  ,  συνήθως ικανοποιεί κάποιες ανάγκες επικράτησης του ανθρώπου που την επιβάλλει.
  • Δύσκολα δεν υπακούει κάποιος στην τιμωρία ως πειθαρχεία , καθώς εμπεριέχει απειλές συναισθηματικές . Π.Χ. :  ( Δε θα σε αγαπώ μετά από αυτό που έκανες ) ή υλικές ( Τέρμα η σοκολάτα από σήμερα ).
  • Τέλος , η τιμωρία ως πειθαρχεία συνήθως είναι αυθαίρετη ή έχει μικρή σχέση με την εκάστοτε κατάσταση .

 

Συμπέρασμα :

Με την ενσυνείδητη πειθαρχία και τη συνέπεια θα καταφέρουμε να βάλουμε σωστά όρια στα παιδιά και ταυτόχρονα να διατηρήσουμε την καλή σχέση και επικοινωνία μαζί τους .

  • Ας δρούμε με καλοσύνη αλλά και σταθερότητα .
  • Ας επιβάλλονται οι συνέπειες σε ρεαλιστικά πλαίσια και όχι σε πλαίσια υπερπροστατευτικότητας .
  • Ας ξεχωρίζουμε την πράξη από το πρόσωπο που την κάνει .
  • Ας μη δίνουμε πολύ χώρο στη γνώμη των άλλων (από τους πολύ κοντινούς μας , όπως ο παππούς και η γιαγιά , μέχρι κάποιον πολύ μακρινό) .
  • Ας δώσουμε τη συνέπεια με λίγα και κατανοητά λόγια .
  • Ας σχετίζεται η συνέπεια με την αρνητική συμπεριφορά.
  • Ας δίνουμε εναλλακτικές.
  • Ας δίνουμε στο παιδί ευκαιρίες με υπομονή και εξάσκηση .

 

ΤΣΙΦΛΙΔΗΣ  Σ.  ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

Καθηγητής  Ενηλίκων

Σύμβουλος  Ασφαλείας και Διαχείρισης Κρίσεων  ( Ι.Δ.Α.Φ.Κ. )  Πολιτικής  Προστασίας  Ελλάδος  .

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ TSIFLIDIS SECURITY SERVICES - T.S.S