ΒΙΑ .
ΕΡΩΤΗΣΗ : Τι θεωρείται κατά την γνώμη σας βία ;
Εξήγηση : Η βία είναι ένας τρόπος διατήρησης του ελέγχου , από ένα άτομο ή μάζες ατόμων που προσπαθούν να μας επιβάλουν διάφορες μορφές εκμετάλλευσης , αυτές συνήθως είναι κατανοητές ως ένα πρότυπο συμπεριφοράς , που αποσκοπεί όμως στη δημιουργία και διατήρηση του ελέγχου , έλεγχος για την οικογένεια μας , για τους φίλους μας , για τους στενούς συνεργάτες μας , έλεγχος που αφορά τον έλεγχο για τους υπαλλήλους και τους συναδέλφους μας γενικότερα , μικρών ή μεγαλύτερων ομάδων . Μπορεί επίσης η βία να διαπραχθεί και από οποιουσδήποτε ξένους γύρω μας για οποιοδήποτε λόγο ή αιτία . Βία επίσης είναι η κάθε συμπεριφορά που ως σκοπό έχει να εξαναγκάσει , να κυριαρχήσει , να πληγώσει και να απομονώσει ένα ή περισσότερα άτομα , ή ομάδες ατόμων . Η βία είναι κάθε μορφή εξουσίας που επιβάλλεται , με σκοπό να διατηρήσει την κυριαρχία και τον έλεγχο , τόσο της σχέσης όσο και της συμπεριφοράς του θύματος , αυτού δηλαδή που θα την υποστεί . Η βία ορίζεται ως εσκεμμένη βία , πραγματική ή απειλούμενη , την επιβάλουν κυρίως με την χρήση εξουσίας και της σωματικής δύναμης ή διάπλασης , που έχει ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό , τη ψυχολογική και σωματική βλάβη , την κακή ανάπτυξη , τη στέρηση ή ακόμη και τον θάνατο .
ΕΡΩΤΗΣΗ : Ποιοι ασκούν τη βία ;
Εξήγηση : Την βία την ασκούν εν δυνάμει όσοι μπορούν να την ασκήσουν αλλά και να την επιβάλουν , όπως αντιλαμβανόμαστε , όλοι μπορούν να ασκήσουν με κάποιο ιδιόμορφο τρόπο βία . Οι παραβάτες που την ασκούν είναι πολύ συχνά γνωστοί στα θύματά τους όπως : ( πρώην ή νυν φίλοι , σύζυγοι , συνήθως μέλη της οικογένειας , συγγενείς , συνάδελφοι , κ.λπ. ) . Πράξεις βίας και κακοποίησης μπορούν επίσης να διαπραχθούν και από ξένους γύρω μας .
ΕΡΩΤΗΣΗ : Γιατί και για ποιό λόγο ασκούν την Βία ;
Εξήγηση : Η βία και η κακοποίηση ασκούνται συνήθως για την διατήρηση της εξουσίας και του ελέγχου ενός ή πολλών προσώπων . Συνήθως αντικατοπτρίζουν την ανισορροπία των δυνάμεων μεταξύ του θύματος και του κακοποιού . Την βία και την κακοποίηση συνήθως την ασκούν αυτοί που μπορούν να την επιβάλουν , διαλέγοντας για αυτούς τον τρόπο επιβολής της προσωπικότητας τους . Η βία είναι μια επιλογή και μπορεί με διάφορους τρόπους να προληφθεί και να αποφευχθεί ακόμα , ως γεγονός η βία αποτελεί μία απειλή και είναι σίγουρα αποτρεπτέα .
ΕΡΩΤΗΣΗ : Ποιά είναι τα βασικότερα είδη της βίας ;
Εξήγηση : Υπάρχουν εννέα αναγνωρισμένες μορφές βίας : Α.) Η Φυσική ( σωματική ) βία , Β.) Σεξουαλική βία , Γ.) Η Συναισθηματική βία , Δ.) Η Ψυχολογική βία , Ε.) Η Πνευματική βία , Ζ.) Η Πολιτιστική βία , Η.) Η Λεκτική βία , Θ.) Η Χρηματοοικονομική Κατάχρηση και Παραμέληση .
Φυσική βία : Ένοπλη ή άοπλη σωματική βία μικρής ή μεγάλης κλίμακας . Μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε θάνατο . Σκοπός της είναι η υποταγή του ατόμου ως θύμα στον δράστη .
Σεξουαλική βία : Διαπράττεται όταν ένα άτομο , όταν αναγκάζεται να συμμετέχει χωρίς την συγκατάθεσή του σε σεξουαλική δραστηριότητα , εξαναγκαστικά , παρά την θέλησή του .
Συναισθηματική βία : Συμβαίνει όταν κάποιος λέει ή πράττει κάτι για να κάνει κάποιον ή κάποιους να νιώθουν άβολα με τον κόσμο γύρω τους , ότι δήθεν είναι ηλίθιοι ή άχρηστοι , υποβιβάζοντας με κάποιο τρόπο την προσωπικότητά τους .
Ψυχολογική βία : Η χρήση απειλής με σκοπό την πρόκληση του φόβου . Κύριος στόχος του δράστη είναι η απόκτηση του ελέγχου του θύματος ή των θυμάτων του με τον τρόπο του φόβου.
Πνευματική βία : Πνευματική , ή αλλιώς θρησκευτική βία , συμβαίνει όταν κάποιος χρησιμοποιεί τις πνευματικές πεποιθήσεις ενός ατόμου για χειραγώγηση και κυριαρχία .
Πολιτιστική βία : Ο ψυχικός τραυματισμός ως αποτέλεσμα πρακτικών που αποτελούν μέρος του πολιτισμού , της κουλτούρας , της θρησκείας ή της παράδοσής ή και τον ρατσισμό .
Λεκτική βία : Η χρήση του προφορικού ή του γραπτού λόγου για την πρόκληση βλάβης σε ένα άτομο ή σε μεγαλύτερες κοινωνικές ομάδες .
Οικονομική βία : Ο έλεγχος και η κατάχρηση των οικονομικών πόρων ενός ανθρώπου , ενός οργανισμού , μίας κοινότητας ή ακόμη και χώρας χωρίς τη συγκατάθεσή τους .
Παραμέληση ή αλλιώς παραμελώ : Η ελλιπής ή πλήρης απουσία φροντίδας από κάποιον που έχει την ευθύνη να την παρέχει , είτε σε επαγγελματικό είτε σε προσωπικό επίπεδο .
Για περισσότερες από τέσσερεις δεκαετίες , οι ειδικοί που μελετάνε το θέμα της βίας , έχουνε βρει ότι ο εκάστοτε δράστης θέλει να πάρει από το θύμα του τέσσερα βασικά πράγματα :
- Την Εξουσία .
- Τα Υπάρχοντα τους .
- Να κυριεύσει το Σώμα και το Πνεύμα .
- Να ελέγξει την Ζωή του θύματος .
Εξουσία . ΕΡΩΤΗΣΗ : Κατά την άποψη σας ποιός είναι ο λόγος που θέλει ο δράστης να ασκήσει την εξουσία επάνω στο θύμα του .
Εξήγηση : Σε κάθε περίπτωση βίας , ο δράστης θέλει να αποκτήσει τον έλεγχο και έχει σκοπό ως πρώτη προτεραιότητα του να εξουσιάσει το θύμα του ( με βιαιοπραγία σε μορφή ξυλοδαρμού ή πράξη διορθωτικής βίας) , ώστε στη δεύτερη φάση να πάρει αυτό που θέλει , τον έλεγχο του θύματος . Μπορεί να προκύπτει από κάποια αρρωστημένη ικανοποίηση στο να ελέγχει το θύμα του . Ίσως πάλι να θέλει να ανακτήσει την χαμένη αξιοπρέπειά του , θεωρώντας , δίκαια ή άδικα κατά αυτόν πάντα ότι το θύμα δεν του φέρθηκε σωστά , ότι τον κακομεταχειρίστηκε (λόγω ανάρμοστης συμπεριφοράς , λεκτικού διαπληκτισμού ή κακής μεταχείρισης ) . Στην περίπτωση της εγκληματικής βίας , έχει σκοπό και πάλι να εξουσιάσει ( με βιαιοπραγία σε μορφή βίας κυριότητας ή επικράτησης ) ώστε να υποτάξει το θύμα του σε πρώτη φάση για να πάρει αυτό που θέλει σε δεύτερη φάση ( μέσω της ληστείας , του βιασμού ή της δολοφονίας ) και να κατευνάσει της αρρωστημένες του αντιλήψεις .
Υπάρχοντα ως υλικό κέρδος. ΕΡΩΤΗΣΗ : Κατά την άποψη σας ποιός είναι ο λόγος που θέλει ο δράστης να ασκήσει την εξουσία επάνω στο θύμα του σε αυτή την περίπτωση .
Εξήγηση : Τα υπάρχοντα ενός ανθρώπου είναι όσα υλικά αγαθά έχει επάνω του εκείνη την στιγμή ή στον τόπο κατοικίας ή εργασίας του . Η απόκτηση αυτών των ειδών αποτελεί τον απώτερο σκοπό του δράστη που είναι το υλικό κέρδος σε ότι αφορά την κινητή ή ακίνητη περιουσία του θύματος . Αφαιρώντας από πάνω μας ή από το σπιτικό μας όσα υλικά αγαθά έχουν αξία , αφαιρούμε από τον δράστη το κίνητρο να μας επιτεθεί ασκώντας βία . Ταυτόχρονα , αυξάνοντας τα μέτρα ασφάλειας στην επιχείρησή μας και στην κατοικία μας , προσθέτουμε εμπόδια στον εκάστοτε κλέφτη ή ληστή ή τοκογλύφο να λάβει δράση.
Σώμα - Επαφή . ΕΡΩΤΗΣΗ : Κατά την άποψη σας ποιός είναι ο λόγος που θέλει ο δράστης να ασκήσει την εξουσία επάνω στο θύμα του σε αυτή την περίπτωση .
Εξήγηση : Ο βιασμός είναι το πιο γρήγορο αυξανόμενο έγκλημα σε πολλές χώρες του κόσμου . Δύο πράγματα έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής που μειώνουν αυτή τη τάση σημαντικά . Το κυριότερο είναι η παιδεία ως κοινωνική μόρφωση των ανθρώπων στο ευαίσθητο αυτό θέμα και το δεύτερο , είναι η σοβαρή προσπάθεια εκμάθησης αυτοάμυνας από τα εν δυνάμει θύματα σε αξιόπιστη σχολή μαχητικών αθλημάτων , ή μίας οργάνωσης του είδους αυτού . Στην πρώτη περίπτωση σημαντικό είναι η μόρφωση αυτή να γίνει σε νεαρή ηλικία . Και στην δεύτερη , η εκμάθηση της αυτοάμυνας πρέπει να γίνει από ανθρώπους που δεν ασχολούνται μόνο με τις τεχνικές γνώσεις ( π.χ. το πώς να κτυπάς ) όσο με την αποφυγή και την αποτροπή μιας βίαιης κατάστασης πριν αυτή γίνει , όπου μπορεί να εξελιχθεί σε βιασμό .
Ερώτηση : Τι σημαίνει κοινωνική η εγκληματική βία ;
Εξήγηση : Την κοινωνική βία την συναντάμε πολύ συχνά και υπάρχει στο περιβάλλον μας σε πολύ μεγάλο βαθμό , συνήθως το κίνητρο είναι για παράδειγμα , η ιεραρχία κυρίως μεταξύ των νεαρών αρσενικών ( π.χ. , θέλουν την κυριαρχία μέσα από καβγάδες σε μία καφετερία , σε ένα κλαμπ , στο δρόμο με το αυτοκίνητο , στα φανάρια , έως και σε συμπλοκές οπαδών διάφορων ομάδων ) , επίσης συχνά η βία λειτουργεί και με όρους υπεράσπισης μίας γυναίκας , ή μιας περιοχής που νομίζουν ότι τους ανήκει γεωγραφικά μία ομάδα ατόμων . Η εγκληματική ομάδα ατόμων έχει κίνητρο είτε το κέρδος , είτε την ικανοποίηση μίας ανεξέλεγκτης επιθυμίας για τον έλεγχο της περιοχής , του καταστήματος , κ.λπ. . Μία ιδιαίτερη ξεχωριστή κατηγορία είναι τα ιδεολογικά εγκλήματα που αποτελούνται κυρίως από την απόρριψη , τον ρατσισμό , την βία με τρομοκρατία διαφόρων ειδών κ.λπ.). Τόσο η κοινωνική βία όσο και η εγκληματική βία μπορούν σε ένα λογικό βαθμό να αποφευχθούν αν η πρόληψη , η εγρήγορση και η αποφυγή λειτουργούν σωστά . Η ιδεολογική βία είναι σχεδόν αδύνατο να προβλεφθεί και να αποφευχθεί γιατί λειτουργεί με σχετικά παράλογα στοιχεία , όμως υπάρχει και είναι σχετική ανάλογα με το περιβάλλον που ζούμε .
Η κοινωνική και η εγκληματική βία , πρέπει να γίνουν άμεσα αντιληπτές ως απειλή , πρέπει επίσης να αντιμετωπίζονται με τους ακριβώς αντίθετους τρόπους : η κοινωνική με το χαμηλό προφίλ μας , τον κατευνασμό και την υποχώρηση μας , δηλαδή κάτι σαν υποτιθέμενη όμως (δήλωση υποταγής) , εδώ ισχύει ότι ο σοφότερος , αυτός δηλαδή που αντιλαμβάνεται καλύτερα τα πράγματα , κάνει πάντα πίσω , με σκοπό να κατευνάσει τα πνεύματα , ενώ η εγκληματική βία , με την επίδειξη της ετοιμότητας μας γιατί προετοιμαζόμαστε για αυτό και την προβολή μας με την εντύπωση που θα δώσουμε στον κάθε πιθανό αντίπαλο μας ότι θα είμαστε πολύ δύσκολοι αντίπαλοι , δεν θα καταθέσουμε τα όπλα μας εύκολα , γιατί αυτό θα δώσει στους εγκληματίες να καταλάβουν ότι εδώ θα πρέπει να δώσουν μάχη , ή να το σκεφτούν καλύτερα και ως εκ τούτου να αναζητήσουν πιο εύκολο για αυτούς στόχο .
H πρόληψη μας πάντα ξεκινά από την αποφυγή διάφορων πιθανών ανθρώπων και διάφορων συχνών τοποθεσιών , όπου η απειλή βίας μπορεί να εκδηλωθεί . Εδώ η κοινωνική και η εγκληματική βία κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις : Δηλαδή για την αποφυγή της κοινωνικής βίας πρέπει να υπάρχει εγρήγορση στα πολυσύχναστα μέρη , δηλαδή σημεία συνήθης συνάντησης , καφέ , μπαρ , κλαμπ , δρόμους και πλατείες , ή σημεία που συχνάζουν ομάδες νέων ανδρών , γήπεδα , κ.λπ. , όπου ακόμη και ο ποιό δειλός από αυτούς παίρνει θάρρος από το σύνολο της παραβατικής ομάδας ατόμων , με αφορμή να ξεκινήσει στην αρχή μία λεκτική βία και στην πορεία εξελίσσεται σε μία σωματική βία και όλο αυτό από άτομα ψεύτικα που δεν πάει ο νους σου , αλλά και αυτά τα άτομα έχουν απωθημένα μέσα τους από την ανασφάλεια που νιώθουν στην κοινωνική τους ζωή και βρίσκουν καταφύγιο σε τέτοιου είδους ομάδες ) , ενώ για την αποφυγή της εγκληματικής βίας η πρόληψη της ετοιμότητας μας και η εγρήγορση που θα έχουμε αποκτήσει , αφορούν τους απομονωμένους χώρους , διάφορα έρημα σοκάκια , έρημους δρόμους και σκοτεινά σημεία , εκεί δηλαδή που μπορεί να βρεθούμε ξαφνικά μόνοι μας και μακριά από κόσμο . Η λεκτική βία και η αποκλιμάκωση της είναι μία ακόμα από τις αρχές που διδάσκονται στη σύγχρονη αυτοάμυνα και μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο σε ορισμένες καταστάσεις κοινωνικής βίας . Δυστυχώς όμως , συνήθως δεν έχει και τόσο μεγάλη εφαρμογή στην εγκληματική βία .
Απειλή κατά της Ζωής . ΕΡΩΤΗΣΗ : Κατά την άποψη σας ποιός είναι ο λόγος που θέλει ο δράστης να ασκήσει την εξουσία επάνω στο θύμα του σε αυτή την περίπτωση .
Εξήγηση : Η πιο επικίνδυνη κατάσταση είναι αυτή κατά την οποία απειλείται η ζωή μας , για αυτονόητους λόγους . Το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι σε μια καθημερινή κατάσταση ήπιου διαπληκτισμού που έχει πυροδοτήσει το χαμηλότερο επίπεδο βίας , μπορεί να κλιμακωθεί ταχύτατα σε ποιό ακραία βία με κατάληξη ακόμη και την αφαίρεση της ζωής . Αυτό αφορά απλούς πολίτες οι οποίοι κατά τα άλλα δεν είχαν ποτέ σκοπό να φθάσουν ως εκεί .
Σε επίπεδο εγκληματικής βίας ο εκάστοτε εγκληματίας είναι ικανός , με το που διαισθανθεί κάποια διστακτικότητα ή μικρή αντίσταση στην εξουσία του , να πράξη με ακραία βία ή οποία μπορεί να είναι και θανατηφόρα . Σε κάποιες ακραίες περιπτώσεις μπορεί να μην επιχειρήσει καν να εξουσιάσει το θύμα του αλλά να προβεί απ’ ευθείας σε αφαίρεση της ζωής του .
Η εγκληματική βία έχει επίσης μεγαλύτερες πιθανότητες να ασκηθεί μεταξύ εγκληματικών και κακοποιών στοιχείων , χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο απλός πολίτης μπορεί να την γλιτώσει . Εξάλλου , εγκλήματα διαπράττονται από εγκληματίες προς απλούς και ανεκπαίδευτους πολίτες με μεγαλύτερη ευκολία απ’ ότι σε άλλους σκληρούς εγκληματίες .
Το εύκολο θύμα είναι αυτό που ψάχνει ο εγκληματίας . Με το που εντοπίσει ένα άτομο ικανό να αντισταθεί , το απορρίπτει αμέσως , επιλέγοντας ευκολότερη πάντοτε λεία . Η αυτοπροστασία και η αυτοάμυνα είναι δεξιότητες που ο κάθε πολίτης πρέπει να λάβει για την δική του ασφάλεια και για την ασφάλεια όσων προστατεύει και αγαπά . Σε αυτό μπορεί να βοηθήσει μόνο μια πολύ σοβαρή και υπεύθυνη εκπαίδευση που θα καλύψει όλο το βάθος του θέματος .
Η σύγκρουση αποτελεί μέρος της ανθρώπινης φύσης και κατάστασης από την πρώτη στιγμή που η κτητικότατα έγινε μέρος της ανθρώπινης σκέψης . Έκτοτε , η οποιαδήποτε καταπάτηση της κτήσης κάποιου ανθρώπου ή ολόκληρης ομάδας , μπορεί και οδηγεί σε βία μικρής ή και ακραίας κλίμακας . Την βλέπουμε παντού στην φύση μας , σε κάθε είδος ζωής . Η ρίζα αυτού , κατά πάσα πιθανότητα, είναι ενστικτώδης και βασίζεται στην ανάγκη του κάθε είδους ατόμου για την επιβίωση του .
Εκτός από τα περιστατικά ενέδρας , σπάνια μετατρέπεται μια διαπροσωπική αντιπαράθεση σε άμεση συμπλοκή . Λίγο πολύ , όλοι γνωρίζουν τι πρέπει να πράξουν και το μοντέλο είναι , ή Μάχη γιατί δεν μπορώ να πράξω διαφορετικά , ή Απόδραση (“fight or flight”) επίσης γιατί δεν μπορώ να πράξω διαφορετικά , στο οποίο υποτίθεται ότι ένας άνθρωπος που βρίσκεται υπό απειλή θα επιλέξει να πράξει το ένα ή το άλλο . Λίγοι όμως γνωρίζουν το αρχικό ή τελικό στάδιο , την επιλογή για μάχη ή για Υποταγή. Η πραγματική διαδικασία είναι :
Ποζάρισμα - Προβολή , Μάχη - Αγώνας , Απόδραση ή Υποταγή .
ΕΡΩΤΗΣΗ : Τί είναι η ψυχολογία της σύγκρουσης ;
Εξήγηση : Το Ποζάρισμα ή αλλιώς προβολή , είναι η πρώτη αντίδραση ενός ανθρώπου που κυβερνάται από τον εγωισμό του . Προσπαθεί να επιδείξει κάποιος κάτι διαφορετικό από αυτό που είναι . Ο χορός του παραλόγου δηλαδή , όπου αμέσως τα δύο μέλη της αντιπαράθεσης αρχίζουν να ποζάρουν ή αλλιώς προσπαθούν να προβληθούν προσπαθώντας ο καθένας να ψαρώσει τον άλλον με κάποιους μορφασμούς . Αυτές οι διαδικασίες ( οι φωνές , το έντονο βλέμμα , το σφίξιμο της γνάθου , το φούσκωμα του στήθους κτλ. ) , όλα αυτά είναι σχεδιασμένα για να εκφοβίσουν και είναι σχεδόν πάντα μα πάντα , αβλαβείς αυτές οι απειλές .
Όταν το ΠΟΖΑΡΙΣΜΑ ή αλλιώς η προβολή , αποτύχει να αποτρέψει τον αντίπαλο , τότε οι επιλογές περνάνε αυτομάτως σε ΜΑΧΗ ή τον ΑΓΩΝΑ , την ΑΠΟΔΡΑΣΗ ή την ΥΠΟΤΑΓΗ . Όμως , όταν χρησιμοποιείται η επιλογή της μάχης , εξαιρετικά σπάνια της περισσότερες φορές , τότε θα είναι μέχρι τελικής πτώσεις θα έλεγα , ακόμη μπορεί να φτάσει και μέχρι τον θάνατο .
Συνήθως , μη μπορώντας ή ακόμη και μη αναγνωρίζοντας ότι αδυνατεί να νικήσει το ένα από τα δύο μέρη μιας συμπλοκής , θα επιλέξει την ΥΠΟΤΑΓΗ ή την ΑΠΟΔΡΑΣΗ . Αυτή είναι η κοινή κατάληξη σε όλες τις αντιπαραθέσεις στην φύση μας , και στις ανθρώπινες αντιπαραθέσεις , σε συνδυασμό με το ΠΟΖΑΡΙΣΜΑ ή αλλιώς προβολή , είναι ζωτικής σημασίας διότι αποτρέπει άσκοπους τραυματισμούς και θανάτους . Ταυτόχρονα αυτά τα δύο , εξασφαλίζουν ότι ένας άπειρος ή μικρότερος αρσενικός άνδρας για παράδειγμα θα επιβιώσει από της πρώιμες αντιπαραθέσεις όταν οι αντίπαλοί του είναι πιο δυνατοί και καλύτερα προετοιμασμένοι και εκπαιδευμένοι από αυτόν .
Σε έναν άνθρωπο που δεν κυβερνάται από τον εγωισμό του , ένα ώριμο άτομο δηλαδή , η απόδραση είναι συχνά το πρώτο ένστικτο που βιώνει όταν βρίσκεται κάτω από μία πραγματική απειλή , (ειδικά όταν στηρίζεται πάνω του μια ολόκληρη οικογένεια που τον περιμένει να γυρίσει στο σπίτι σώος και αβλαβής ) . Είναι και το πιο λογικό , διότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να κινδυνεύσει κανείς εκτός αν δεν μπορεί με κάποιο τρόπο να αποφύγει τη σύγκρουση .
Στην Αυτοπροστασία , η κεντρική φιλοσοφία είναι ακριβώς αυτό , να πατάξει κανείς τον χαζό εγωισμό και στην πρώτη ύποπτη απειλή και κίνδυνο να φύγει άμεσα προς την ασφάλεια . Μη μπορώντας να το καταφέρει αυτό , το επίσης αναποτελεσματικό ποζάρισμα , αντικαθίσταται με την αποκλιμάκωση τις κατάστασης , με τη χρήση των ανθρώπινων δεξιοτήτων .
Όλα αυτά έρχονται σε αντιπαράθεση με όσα ο περισσότερος κόσμος νομίζει ότι είναι Αυτοάμυνα . Δηλαδή , την εικόνα ότι κάποιος ξαφνικά βρίσκεται να δίνει μάχη με νύχια και δόντια στον δρόμο , για να σωθεί από μια επίθεση που εμφανίστηκε από το πουθενά χωρίς καμία προειδοποίηση και μάλιστα χωρίς λόγο και αιτία . Και όχι μόνο αυτό , αλλά αν σακατέψει κάποιος τον αντίπαλο του στο ξύλο και αν φέρει κάποιος μαχαίρι πάνω του , ή άλλο υλικό ως όπλο , μπορεί να κάνει μια πραγματικά μεγάλη και αναπόφευκτη ζημία , γιατί ίσως έτσι του έχουν διδάξει .
Ας ξεκαθαρίσουμε , λοιπόν κάποια πράγματα , ώστε να μην βρεθούμε εμείς ως κακοποιοί και κατηγορούμενοι στην αίθουσα κάποιου δικαστηρίου : Ας κοιτάξουμε πρώτα τι σημαίνει συγκεκριμένα ο όρος Αυτοπροστασία μέχρι να φτάσουμε στον ορισμό της , διότι συνδέεται πολύ συχνά με τον όρο Αυτοάμυνα .
ΤΣΙΦΛΙΔΗΣ Σ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
Καθηγητής Ενηλίκων
Σύμβουλος Ασφαλείας και Διαχείρισης Κρίσεων ( Ι.Δ.Α.Φ.Κ. ) Πολιτικής Προστασίας Ελλάδος .